E-bike na każdą kieszeń

Rowery elektryczne to coraz prężniej rozwijająca się grupa jednośladowców. Swoją obecną popularność zawdzięczają w dużym stopniu coraz bardziej proekologicznemu podejściu do życia. Ludzie chcąc dbać o środowisko szukają różnych alternatywnych rozwiązań pomagających osiągnąć zamierzony cel. Rowery elektryczne są postrzegane jako jeden ze sposobów ograniczenia emisji gazów spalinowych do atmosfery. Nie każdy jednak wie, że rowery elektryczne to nie jest towar luksusowy, na który stać tylko najbogatszych. Okazuje się bowiem, że e –bike może w swoim garażu mieć praktycznie każdy. Wystarczy przejrzeć ofertę sklepów z dobrymi rowerami, aby przekonać się, że można przebierać zarówno w cenach, wyposażeniu jak i modelach elektrycznych jednośladowców.

Zasady działania rowerów elektrycznych

Pedelec (rower elektryczny, e-bike) to pojazd, który swoją budową przypomina rower tradycyjny, aczkolwiek jest wyposażony w silnik, baterie i sterownik. Każdy z tych elementów jest bardzo ważny jeśli chcemy aby rower jechał sam, bez pracy rowerzysty. Silnik jest to bardzo nowoczesny element, bezszczotkowy, o mocy 250W, montowany w przedniej lub tylniej piaście. Taką moc ma większość rowerów elektrycznych dostępnych na rynku. Jest ona maksymalną mocą dopuszczaną przez przepisy prawa polskiego i unijnego. Silnik cechuje bezawaryjność i bezobsługowość, a także energooszczędność.  Większość rowerów dzięki obecności silnika 250W osiąga prędkość 25 km/h.  Drugi element – akumulator umiejscowiony w specjalnym pojemniku, ulokowanym w zależności od modelu i pomysłu producenta.  Akumulatory mogą mieć dwa rodzaje napięcia – 24V i 36 V. Pojemność baterii ma największy wpływ na to jak duże odległości można pokonać na jednym ładowaniu. Baterie są najczęściej litowo-jonowe i wystarczają na około dwa lata standardowego użytkowania roweru. Sterownik to mikrokomputer, którego zadaniem jest dostarczanie odpowiedniej mocy do silnika bez konieczności przerywania jazdy. Bardzo często sterownik jest połączony z czujnikiem ruchu, który instaluje się na suporcie, dzięki czemu może on samodzielnie reagować na potrzeby użytkownika.

Warto wiedzieć, że pedelec nie musi być pedelcem i bardzo szybko może się przeistoczyć w tradycyjny rower napędzany siłą ludzkich nóg. W tym celu, w wielu modelach, wystarczy nacisnąć dźwignię hamulca co automatycznie da sygnał do sterownika, a ten następnie odłączy silnik, jednocześnie umożliwiając klasyczne pedałowanie.

Napięcie i moc silnika

Rowery elektryczne można zróżnicować pod kątem mocy silnika, aczkolwiek trzeba mieć na uwadze przepisy prawa o ruchu drogowym, które ograniczają ten parametr do 250W, i nie wolno oczekiwać zbyt wiele. Nieco bardziej zróżnicowane są parametry napięcia, bowiem ustawa mówi, że nie mogą one przekraczać 48V, a akumulatory produkowane są z różnymi współczynnikami.

Pod względem napięcia i mocy silnika można wybierać na przykład między rowerami elektrycznym , które zasila bateria 24V 10 Ah, 36V 7Ah, 36V 8,2 Ah, 36V 8,3 Ah, 36V 9,6 Ah, 36V 10 Ah, 36 V 11 Ah i 47V 8,8 Ah. Takie parametry są najczęściej dostępne na rynku, przy czym na przykład rower elektryczny o napięciu 36V 11 Ah jest relatywnie droższy w stosunku do roweru z baterią 24 V 10 Ah, ale daje on znacznie większe możliwości, a wydajność akumulatora wzrasta o 30% w stosunku do baterii o porównywanej wadze.

W tej kategorii najczęściej poleca się rowery oparte na bateriach trzech wiodących producentów: Bosch, Panasonic i BionX.

Tryb jazdy

Podczas wyboru najlepszego roweru elektrycznego warto zwrócić uwagę na to, do jakich celów ma on swoje przeznaczenie. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych rowerów,  pedelce można podzielić na miejskie i sportowe. O przydziale do danej grupy decydują przede wszystkim, opisane wyżej, wartości silnika i napięcia znamionowego. Najczęściej mówi się o rowerach Eco, których zaletą jest tryb jazdy nastawiony na maksymalną wydajność i maksymalny zasięg podczas prawidłowego użytkowania. Elektryczne rowery Eco są głównie polecane na trasy miejskie i asfaltowe ulice. Często jednak rowery elektryczne obok jazdy typu „Eco” wyposażone są w kilka innych trybów jazdy, które można stosować naprzemiennie. W tego typu jednośladowcach tryb jazdy Turbo oznacza jazdę sportową, czasem nawet wyczynową. Tryb jazdy „wycieczka” to dalekie trasy po zróżnicowanym podłożu. Sportowa jazda typu off-road najczęściej figuruje pod nazwą „sport”.

Im więcej różnych możliwości wsparcia trybu jazdy, tym bardziej zaawansowany model pedelca wybieramy, a co za tym idzie musimy się również liczyć z większą ceną oraz większymi zaletami sprzętu.

Cena rowerów elektrycznych

Cenę rowerów elektrycznych warunkuje wiele elementów, do których zalicza się zarówno jakość i wydajność silnika, żywotność baterii, funkcjonalność sterownika, wagę, markę, jak i wszelkie inne elementy wyposażenia.  Decydując się na któryś z modeli warto wiedzieć, które z nich znajdują się w czołówce rankingu rowerów elektrycznych, ponieważ może to znacznie ułatwić wybór.

Do najpopularniejszych producentów rowerów elektrycznych należą dzisiaj:  KTM, Winora, Hercules, Kreidler, EcoBike, GeoBike i Maxim. Każdy z nich ma w swojej ofercie różnorodne modele, które skierowane są do różnych odbiorców. EcoBike to polski producent rowerów elektrycznych, który produkuje przede wszystkim rowery miejskie o niskich parametrach,  niskich cenach i wysokiej bezawaryjności . Winora to przede wszystkim barwne i ciekawe pedelce, przeznaczone dla osób o dużych wymaganiach estetycznych. Hercules to rowery dla całych rodzin, spełniające oczekiwania nawet najstarszych użytkowników.  KTM i Kreidler to producenci, którzy swoimi rowerami podbijają zarówno miejskie ulice, jak i terenowe szlaki wycieczkowe. Ich rowery cechuje przede wszystkim duży komfort i stabilność jazdy, jak również elegancja, funkcjonalność i wytrzymałość. W ofercie KTM i Kreidler każdy może znaleźć rower elektryczny dla swoich potrzeb i w ramach możliwości swojego portfela. Ponadto rowery tych producentów poddawane są specjalistycznym testom przed wdrożeniem do produkcji, oraz posiadają długoletnią gwarancję i możliwość serwisowania.