Trochę historii

Pierwszy rower elektryczny powstał w Bostonie w 1897 roku i aż do lat 90-tych XX wieku nie nastąpił wielki przełom w przypadku innowacyjnych konstrukcji tego rodzaju pojazdu. To właśnie w tym czasie zaczęło dopiero wzrastać zainteresowanie tymi środkami podróżowania, co więcej nareszcie zaczęto zauważać ich zalety. Jednym z tych stworzonych w tamtym okresie był Zike produkcji Vector Services Limited. Ten rozpędzał się wtedy do prędkości 16 km/ h i kosztował blisko 500 funtów – dla przykładu dzisiaj najszybszym rowerem elektrycznym jest Liveforphysics zwany „rowerem śmierci”. Ten rozpędza się nawet do 128 km/ h.

Do końca lat 90-tych wyprodukowano około 50 różnych modeli rowerów elektrycznych i coraz większą uwagę skupiano na zwiększaniu zasięgu jazdy i możliwej do osiągnięcia prędkości. Obecnie rowery elektryczne na przykład produkcji KTM lub Kreidler wspomagają jazdę rowerzysty do prędkości 25 m/ h (dalszą prędkość kierujący może osiągać sam przy użyciu własnych sił).

Rowery elektryczne na świecie

 Na masową skalę rowery elektryczne zaczęto produkować tak naprawdę od początku roku 2000. Największą popularność zdobyły w Chinach i Japonii – przy tak ogromnej ilości zaludnienia ten stał się tak naprawdę jedyną dogodną tam formą podróżowania w miastach – w 2007 roku rowery elektryczne stanowiły w Chinach blisko 20% wszystkich pojazdów, corocznie przypisuje się tam wzrost ich sprzedaży o ponad 25%. W Europie duża rzesza mieszkańców korzysta z nich w Holandii, Niemczech, Francji czy Szwajcarii.

Rowery elektryczne stały się tak powszechne, że w różnych krajach europejskich organizuje się z ich udziałem wystawy. Tą najbardziej prestiżową jest Eurobike organizowana w Niemczech. To na niej właśnie przyznawane są medale uznania dla najlepszych rowerów tego typu wyprodukowanych w danym roku. Obecnie złoty medal należy do Eschopper austriackiej firmy KTM. Ten oprócz swoich podstawowych zalet posiada również szereg dodatkowych jak na przykład kosze, dzięki którym przewieźć na nim można dodatkowy ładunek ważący do 30 kg.

Rowery elektryczne w Polsce

Rowery elektryczne dopiero zdobywają popularność w Polsce chociaż i tu mają już grono swoich zwolenników. Nasi rodacy korzystają z nich głównie w dużych miastach z uwagi na uciążliwe korki i oszczędności finansowe. Na rowery tego rodzaju przychylnym okiem patrzą również ekolodzy – to doskonała alternatywa dla samochodów, ponieważ nie wytwarzają niekorzystnych dla środowiska spalin. Rowery elektryczne są także coraz bardziej powszechne w ośrodkach rehabilitacyjnych, sanatoriach i hotelach SPA. To właśnie właściciele tych obiektów docenili ich dobroczynny wpływ na kondycję fizyczną i zdrowy tryb życia i dołączyli ofertę wypożyczalni do swoich standardowych propozycji.