kreidler_mtb

Jak działają rowery elektryczne?

Wychodząc naprzeciw wzrastającej fali zainteresowania rowerami elektrycznymi w Polsce warto opisać jego podstawowe funkcje i podstawowy proces działania, by zminimalizować błędne spostrzeżenie, jako że rower elektryczny to doskonały środek transportu głównie dla osób starszych. Nic bardziej mylnego bowiem na całym świecie jednoślady tego rodzaju są najbardziej powszechne właśnie wśród ludzi młodych, nowoczesnych i wygodnych, którzy poruszają się na co dzień w wielkomiejskim zgiełku a w weekendy lubią wyruszyć w rowerową podróż w nieznane. Sama idea stworzenia rowerów elektrycznych polega nie na wyręczaniu kierującego pojazdem, ale na wspieraniu go przy pedałowaniu (co oczywiście przyda się także seniorom).

Podstawowe parametry

Rowery z napędem elektrycznym swoim wyglądem nie różnią się wiele od tych tradycyjnych, są jednak masywniejsze i bardziej wytrzymałe.

Rama roweru elektrycznego została wzmocniona – to w niej właśnie zostały zamontowane pojemniki na akumulatory (mogą być też zakładane tuż obok tylnego koła). W niektórych typach rowerów jak na przykład w austriackich KTM akumulatory montowane są na dolnej rurze – w miejscu, które zwykle przeznacza się na bidon.

Rowerem elektrycznym przy wspomaganiu pojedziemy najszybciej 25 km/ h, dalsze osiągi prędkości możliwe są przy użyciu własnych mięśni. Warto wspomnieć, iż 1 przejechany kilometr przy zastosowaniu tego pojazdu to tylko 1 grosz.

Do jazdy potrzebny jest napęd, ten stanowi silnik bezszczotkowy (zwykle o mocy 250W), który najczęściej wyposażony jest także w mechaniczną przekładnię, dzięki której możliwe jest sterowanie obrotami.

Rower elektryczny to niezwykle innowacyjne urządzenie – za jego sterowanie odpowiada mikrokomputer, czyli serce całego układu. To właśnie on odpowiedzialny jest za zasilanie silnika w momencie ustawiania manetki gazu bądź szybkości pedałowania i jego odcinanie kiedy kierujący hamuje.

Rower elektryczny wyposażony jest w skuteczne hamulce bębnowe bądź tarczowe w przednim kole i V- Brake montowane w kole z tyłu.

Rowery elektryczne są nieco cięższe od tradycyjnych, przykładowo górskie i trekingowe KTM ważą około 25 kilogramów, ale należy przy tym wspomnieć, iż posiadają one opcję przekształcania na rower tradycyjny (po odłączeniu zasilania bądź zdjęciu baterii o wadze około 3 kg). Nieco lżejsze – szczególnie te do jazdy miejskiej są rowery Kreidler, wśród oferty tego producenta znaleźć można nawet takie o wadze poniżej 20 kg z załączoną baterią.