Rower elektryczny – przyszłość jednośladowców?

Rower to jeden z najpopularniejszych jednośladowców, wykorzystywany głównie w warunkach miejskich. Odkąd tylko został wymyślony, zawsze cieszył się dużym powodzeniem i popularnością, a z biegiem czasu stawał się coraz doskonalszy, po to aby dzisiaj znaleźć swoje miejsce w przepisach o ruchu drogowym i w rankingach najpopularniejszych pojazdów miejskich.

Historia rowerów elektrycznych

Ponad sto lat temu po raz pierwszy usłyszano o rowerze elektrycznym. Wszystko zaczęło się od zmotoryzowanego roweru, którego głównym elementem (trzeba przyznać, że dość sporym) był silnik spalinowy i maszyna parowa. Rower jechał sam i było to momentem przełomowym w jego historii. Następnie wszystko potoczyło się dość szybko, bowiem w roku 1895 został opatentowany pierwszy silnik w piaście, a pół wieku później opatentowano silnik z wewnętrzną zębatką i zdolnością wolnobiegu. Ten drugi umożliwiał zarówno jazdę tradycyjną – przy użyciu pedałów, jak i jazdę za pomocą silnika, a zatem można powiedzieć, że w 1946 roku wymyślono pierwszą, podstawową cechę rowerów elektrycznych. Przez kolejne 50 lat powstawały coraz to nowsze modele silników, rower elektryczny zaczął z czasem korzystać z akumulatora, a dzisiaj jest już sterowany przez mikrokomputer. Zmieniło się zatem dużo, a wszystko na korzyść zarówno użytkowników jak i środowiska.

Budowa roweru

Sama konstrukcja roweru elektrycznego nie wiele odbiega od konstrukcji roweru klasycznego. Jeden i drugi posiada koła, ramę i kierownice. W obu są również pedały, światła i siodełko. Rower elektryczny zwiększył jedynie swą masę i pozwolił na zamontowanie specjalnego pojemnika, w którym umieszczono akumulator. Drugim elementem, który odróżnia rower elektryczny od klasycznego roweru jest silnik bezszczotkowy, który producenci montują w przedniej lub tylniej piaście. Zmieniły się również hamulce w związku zwieksza waga jak i osiagane prędkości stozowane sa tylko skuteczne i niezawodne hamulce przewaznie hydrauliczne. Ponadto rower elektryczny otrzymał urządzenie zwane sterownikiem, którego zadaniem jest kontrola pracy silnika. Sterownik służy zarówno do ustawiania odpowiedniej mocy silnika, jak i do jej całkowitego odcięcia (hamowanie).

Rowerowe parametry warte uwagi

Rowery elektryczne różnią się między sobą markami i modelami. Trzeba przyznać, że na rynku coraz więcej jest dzisiaj ciekawych rowerów elektrycznych, kuszących zarówno wyglądem, jak i parametrami technicznymi. Producenci zauważyli bowiem, że rowery elektryczne stają się modne i wygodne na potrzeby zatłoczonych ulic miejskich. Chcąc zaspokoić wymagania rowerzystów, ustawili zatem swoje propozycje w witrynach sklepowych, poddali je testom i udowodnili, że rowery elektryczne to przyszłość jednośladowców. Wystarczy chociażby przedstawić trzy modele, z trzech różnych półek cenowych, aby przekonać się, że rower elektryczny jest już w zasięgu każdego, a oszczędności i korzyści wypływające z jego użytkowania są bardzo zachęcającym argumentem do zakupu.

Pierwszy przykład to rower elektryczny producenta EcoBike o nazwie EcoTown. Zachęcająca w nim jest już sama nazwa, która wskazuje na ekologiczne korzyści z użytkowania roweru. Cena nie przekracza 3.500 zł, a osiągi to 25 km/h przy baterii 24V 10Ah.

Drugi model to rower marki Kreidel, niemieckiego producenta, o nazwie Kreidel Vitality Pro VP 1 Shimano Nexus. Ten model to średnia pólka cenowa – około 5.000 zł. Jest to rower siedmiobiegowy z baterią 36 V, bezszczotkowy z wolnobieżną. Zasięg tego roweru jest o 100 km większy niż w przypadku EcoBike i wynosi około 150 km.

Trzecią propozycją może być na przykład rower elektryczny KTM Macina Eight 300, austriackiego producenta. Ta propozycja kosztuje około 10.000 zł i jest wyposażona w silnik Bosch Centermotor 250W, akumulator 36V 8,3 Ah, co razem daje zasięg około 145 km.

Jak zatem widać każdy może znaleźć rower dla siebie i swoich potrzeb, a jeśli do powyższego zestawienia dodamy model KTM Imola Pwer, z silnikiem BionX 250W i baterią 36V 9.6 Ah, wówczas będzie ono idealne dla pełnego rozeznania się w możliwościach oferowanych przez dobrych producentów.

Polskie prawo o rowerach elektrycznych

Rowery elektryczne są niewątpliwym krokiem w przyszłość i to w ekologiczną przyszłość, ale dopiero niedawno doczekały się swoich regulacji prawnych. Dokładnie 25 lutego 2011 roku Sejm Polski uchwalił zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z regulacjami narzuconymi przez Unię Europejską. We wcześniejszych aktach prawnych rower elektryczny spełniał definicję tradycyjnego roweru, aczkolwiek nie było mu już do niego blisko, a nadal pozostawał w sporej odległości do motoroweru. Dzisiaj ustawa mówi, że rowerem jest ten pojazd, który napędzany jest siłą mięśni, aczkolwiek może być wyposażony w zasilanie wspomagające. Napęd elektryczny pojazdu powinien być uruchamiany pedałami i nie może być zasilany prądem elektrycznym o napięciu wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W. Ponadto ustawa mówi również, że moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo aż do zera przy prędkości 25 km/h, a zatem w dość znaczny sposób ogranicza ewolucję maszyny.

Rowery elektryczne na świecie sprzedają się w milionach egzemplarzy. W wielu metropoliach ułatwiają ludziom życie i funkcjonowanie. Są doskonała alternatywą dla samochodów, motorowerów, autobusów i metra, a także spełniają cały szereg oczekiwań nawet najbardziej wymagających użytkowników. Ich największym ogranicznikiem pozostają mało funkcjonalne przepisy i dość wysokie ceny przy bardziej zaawansowanych modelach. Zauważając jednak szybki postęp technologiczny i  proekologiczne zachowania ludzi można mieć nadzieję, że rowery elektryczne za kilka lat staną się głównym środkiem komunikacji miejskiej.